Można powiedzieć, że jest to jak jakby „pierwsze drzwi”, które przekraczają przebywający goście – brama wjazdowa i furtka. Powinny współgrać z pozostałą częścią ogrodzenia, jeśli chodzi o wysokość i stylistykę, chociaż zastosowany materiał nie musi być wcale taki sam.
Należy wiedzieć, że najczęściej montowane są bramy stalowe, natomiast rzadziej aluminiowe – są lżejsze i odporniejsze na korozję, ale i droższe. Ale znajdziemy też modele kute, odlewane i w postaci metalowej ramy wypełnionej deskami. Pamiętajmy jednak, że nie wygląd jest najistotniejszy, bowiem brama i furtka muszą między innymi zapewniać komfortową komunikację na co dzień. Dobrze, kiedy ta pierwsza jest zaplanowana na wysokości garażu i ma około 4 metrów szerokości – zmieszczą się w niej ciężarówki dowożące meble na opał. Zasadniczo przyjmuje się, że minimalne wymiary wjazdu to 2, 4 metra (z takiego mogłyby korzystanie wyłącznie samochody osobowe).
Natomiast standardowa szerokość furtki wynosi 90 cm, ale dla komfortu warto zaplanować większą. Bramy rozwierane, czyli otwierane w tradycyjny sposób, zazwyczaj wyposażone są w dwa skrzydła, są obecnie na ogół zastępowane przez przesuwne z napędem. Te ostatnie świetnie sprawdzają się w przypadku krótkiego podjazdu do garażu, gdzie nie ma miejsca na rozwieranie skrzydeł (otwieranie poza granice działki nie wchodzi w rachubę). Warto wiedzieć, że model przesuwny porusza się wzdłuż ogrodzenia. Upewnijmy się więc, czy mamy tam odpowiednio dużo miejsca, nie zapominając przy tym, że szerokość skrzydła znacznie zwiększa element nazywany przeciwwagą.
Istotne jest też to, aby furtka była zaplanowana po właściwej stronie bramy – tak, aby otwierające się skrzydło jej nie zasłaniało. Natomiast wersje przesuwne o konstrukcji samonośnej są najwygodniejsze. Skrzydło zawieszone na wysięgniku, w trakcie otwierania nie ma kontaktu z podłożem, dzięki czemu nie zachodzi ryzyko, że zablokują go liście, piasek lub inne zanieczyszczenia. Obecnie nowoczesne rozwiązania zapewniają stabilny ruch i łagodny dojazd. Pamiętajmy, że takie konstrukcje są dość ciężkie, ale i tak przeważnie mają napęd. Znów modele szynowe stanowią tańszy wariant i w tym przypadku skrzydło porusza się na rolkach po szynie zabetonowanej w gruncie. Należy więc regularnie usuwać z niej drobne kamyki, ziemię czy lód, które mogłyby unieruchomić, a nawet uszkodzić wrota.
Warto też powiedzieć o tym, że bramy pełnią istotną funkcję komunikacyjną, są dość mocno eksploatowane i pracują w zmiennych warunkach atmosferycznych. Aby nie sprawiały nam problemów, były wygodne w obsłudze i nie wymagały wielu zabiegów konserwacyjnych, wybierajmy wyroby dobrej jakości, sprawdzonych producentów.